Kwaliteit en bescherming van privacy
De Beroepscode van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) bevat de normen, richtlijnen en gedragsregels die gelden voor het professioneel handelen van psychologen. Als lid van het NIP volg ik deze beroepscode strikt. Naast de beroepscode van het NIP, ben ik als GZ-psycholoog met BIG-registratie gebonden aan de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Het kwaliteitsstatuut beschrijft de normen waaraan een zorgaanbieder moet voldoen om zorg voor individuele cliënten in de curatieve GGZ te organiseren. Aangezien je je hebt aangemeld via 1nP, is het kwaliteitsstatuut dat hier te vinden is van toepassing. Het privacyreglement van 1nP is beschikbaar via deze link.
Voor meer informatie over de beroepscode en wet- en regelgeving verwijs ik naar de wegwijzer opgesteld door het NIP.
Klacht of Geschil
Bij ontevredenheid of een klacht is het belangrijk om dit eerst met mij te bespreken. Als we geen passende oplossing kunnen vinden, bestaat de mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen. Aangezien je bent aangemeld via 1nP, kun je het klachten- en geschillenreglement van 1nP volgen, dat hier beschikbaar is.
Psychologiepraktijk Vereda neemt deel aan de klachten- en geschillenregeling psychische zorg Wkkgz van het NIP. Een formele klacht kan worden ingediend via het klachtenformulier of door een e-mail te sturen. De klacht wordt behandeld door een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ). De geschillencommissie, de Geschillencommissie Psychische en Pedagogische Zorg, behandelt geschillen tussen cliënten en psychologen, psychotherapeuten en pedagogen die zijn aangesloten bij het NIP/P3NL.